Tuesday, February 24, 2009

when it rains

this entry will be in malay and english cos sometimes i just don't knoe how to express certain things. but fyi, bilingualism which then turn to code-switching is not very good. this is just an excuse (",)

when i'm writing this, its raining outside.
lebat, tapi tak sangat.
i like the smell of rain, especially when i'm standing on a tarred road. nice and absorbing.

tapi kalo dalam bilik, bunyi dan bau hujan buat aku rasa syahdu.
sangat.
the drops remind me of

home
the past
childhood
people i love

two different opinions i got so far about rain:

this is one.
bila ujan? leceh! kalo jalan kat luar kena senteng sluar / kain.
ujan? smua keja yang dah plan mesti tak jadi. smua orang jadi slow, biasala cuaca lembap.

another one.
i love rainy days.
suka sangat. boleh main ujan.
bila ujan, i feel as if i'm in a different world. serious, trust me...

tapi yang pasti.
bila ujan datang, aku rasa lapar gila.
perut growling2 memanggil makanan. sebab tu aku suka browse blog2 yg banyak photo makanan..

suasana ujan lagi syahdu bila
teringatan zaman kecik2 dolu2.. suka main ujan, main lopak (kat tempat aku panggil lecah).
ingat lagi member2 lelaki yang main ganas, tolak aku jatuh dalam lopak.
pastu balik umah kena marah sebab baju kotor (mak aku tak pakai breeze).

bila dah nak cecah umo 24 ni, rasa malu la pulak kalo nak main ujan lg.
tp budak2 kampong aku pun dah tak pandai main benda2 ni lagi, semua dok dalam umah main game, tgk tv. bosan!

ini yg aku panggil nostalgia.
nostalgia hujan (",)


walopun ia cuma sandwic sardin
apatah lagi kalau nasi lemak ayam percik, sedap walaupun cuma sayur sawi dan mestilah bes kalo dapat cheese cake... nyum nyum!!
inilah nostalgia hujan...

No comments: